GÜNDEME BAKIŞ – İzmir Bayraklı’yı vuran deprem sonrası evini kaybeden vatandaşlar için İzmir Büyükşehir Belediyesi harekete geçti.  İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer, İzmir Ulaşım Merkezi’nde (İZUM) deprem için değerlendirme toplantısı düzenledi.

Başkan Soyer, “Bugün güne güzel başladık Ayda bebek ile… Gerçekten hepimizin yüreğine su serpen olağanüstü bir haberdi. Dün de Elif kızımız hepimizi çok mutlu etti. Hala maalesef enkaz altında vatandaşlarımız var. Müjdeli haber ve mucize bekliyoruz. Bunlar mümkün. Daha önceki depremlerde de yaşadık. Umudumuzu koruyoruz. Diliyoruz ki enkaz altından canlarımız sağ çıkacak. Türkiye’ni her yerinden gelen, arama kurtarma çalışması yapanlara minnettarız, çok teşekkür ediyoruz. Olağanüstü mücadele veriyorlar. İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin de 540 itfaiyecisi 12’şer saatlik vardiyalarla çalışıyorlar. Onlarla iftihar ediyoruz. Pandemi döneminde açtığımız Halkın Bakkalı uygulamasını bu kez İzmir depremi için açmıştık. 4 paket uygulamaya açtık. 250 uyku tulumu vardı, bugün 6 bin 900 uyku tulumu alımı gerçekleşti. Hızla dağıtıyoruz. 24 saat dolmadan 7 milyonluk bir bedel zerinde alım gerçekleşti. Destek veren herkese teşekkür ediyorum. 340 ayrı kentten bu destekler alındı. Muazzam bir seferberlik örneği sergileniyor. 259 çadırla başlamıştık. Bugün sayılar yükselmiş vaziyette. Çok daha organize bir biçimde yürüyoruz. Eksikler ve ihtiyaçlar çoğaldı, çeşitlendi. Her birini karşılamak için inanılmaz bir koordinasyon sağlıyoruz. Hem ilçelerimizden, hem illerden, büyükşehir belediyelerinden dayanışma örneği gösteriliyor. Yardım ve destekler alıyoruz. Bu anlamda kadrolarımız da iyice olgunlaştılar. Tıkır tıkır işleyen bir sistem kuruldu. Bazı noktalarda kaos var gibi görülen şey çok fazla sayıda depremzedeye ulaşma gayretinden karşılanıyor. Bunlar çok güzel, değerli. Bunun sürdürülebilir olması lazım. Bu 3-5 günde bitecek bir sorun değil. Bu desteğin sürdürülebilir olmasını sağlamak mecburiyetindeyiz” dedi.

MOBİL TUVALET HİZMETİ, ÇAMAŞIRHANE, ŞART İSTASYONLARI…
Soyer, “Arama kurtarma çalışmaları sırasında dramatik şeyler oluyor. İki itfaiye erimiz kendi ailelerini çıkardılar enkazdan. Hepimizin hafızasına kazınan çok önemli gelişmeler yaşadık. Hiçbirimizin unutmayacağı birçok anı birikiyor. 11 bin 97 binada hasar tespiti gerçekleşti. 730 bina az hasarlı 119 orta 124 bina da ağır hasarlı olarak tespit edildi. 102’si ağır, 8’i yıkılmış, 14 binanın da acil yıkımı gerekiyor. Bu arama kurtarma çalışmaları sonlanmadan sağ salim kurtarılacak vatandaşlarımız olacak. Ne yazık ki an kaybımız şu an 107’ye ulaştı. Tedavisi devam 220 yaralımız var. Sahadaki personelimiz toplamda 8 bin 533 rakamına ulaştı. 312 iş makinesiyle hizmet devam ediyor. 594 kamyon moloz kaldırıldı. Çadırda yaşayan vatandaşlarımız için birçok hizmet veriliyor. Organizasyonda daha uzmanlaştık derken çamaşırhaneler kurduk. Dün 3 ayrı noktada kurduk. 87 noktada mobil tuvalet hizmeti veriyoruz. 57 noktada mobil duş hizmeti vermeye başladık. Şarj istasyonları kuruyoruz. Wifi alanlarını arttırıyoruz. Gündelik hayat devam ederken karşımıza çıkan ne kadar eksiklik varsa anında tedbir alarak ulaştırıyoruz. Her çadır bölgesinde sorumlular hizmet veriyor. Temizlik hizmetinde başarılı gidiyoruz. Sokak hayvanlarıyla ilgili çalışmalar yürüyor. İlk saatlere göre çok daha fazla ve hızlı hizmet üretir hale geldik” açıklamasına imza attı.

HAYDİ TÜRKİYE: BİR KİRA BİR YUVA KAMPANSAYISA SEN DE DESTEK OL!
Başkan Soyer, sözlerine şöyle devam etti:

“Yeni bir sayfa açıyoruz. ‘Bir kira bir yuva’... Bildiğimiz gibi çadırda yaşayan vatandaşlar için verdiğimiz hizmetler artarak devam ediyor. Ama çadır hayatı kış bastırdıkça ne kadar tedbir alırsak alalım konfor sağlamada zorlanacağız. Mutlaka vatandaşların başlarını sokacak evler lazım.  Askıda kira mı dersiniz, bir biçimde bir yuvayı yaratmak mecburiyetindeyiz. En hızlı ve kolay biçimde bunu sağlamak mecburiyetindeyiz. Çok güçlü bir altyapı donanımı hazırladık. Bu sadece İzmir için değil. Türkiye’nin her yerinde uygulanabilir bir altyapıya dayanarak hazırlandı. İhtiyaç sahipleriyle bu ihtiyacı karşılama gücüne sahip olanları buluşturuyoruz. Aynı Halkın Bakkalı ve uyku tulumunda yaptığımız gibi. Ana fikir bu. İnsanları buluşturuyoruz. Evi oturulamaz hale gelmiş, yıkılmış vatandaşların TC kimlikleri, isimlerini web sayfamıza koyuyoruz. Web sayfamızda bu vatandaşlarımıza kira yardımı yapmak isteyenler için 2 bin liralık bir bedel öngördük. Kışı atlatmaları için 5 aylık bir zaman dilimi tespit ettik. 10 bin lira karşılığında 5 aylık ev kiralanması mümkündür. Sayfayı buna göre hazırladık. Burada görülmek istenecek ne var ise tespitleri içeren haritamız var. İhtiyaç haritası ile beraber çalıştık. Şu an itibariyle 16 vatandaşımızın, depremzedemizin talepte bulunduğu görünüyor. Şu an itibariyle bir kişi 10 bin lira vereceğini taahhüt etmiş. Buradaki rakam 10 bin lira olacak. Kısacası ‘eve ihtiyacım var’ diyen vatandaşımız buraya tuşladığı anda bilgileri girecek. Biz bu bilgileri sayfamızda koyuyoruz. Güç sahibi olan vatandaşlarımız bu isme tıkladığı anda iban hesabına yatıracağı parayla 5 aylık bedeli ödemiş oluyor. İzmir’in sayfiyesinde, yazlıklarında birçok konut boş kalıyor. Buralarda evi olan, 5 aylık süreyle evini kullandırmak isteyen vatandaşlarımız için de seçenek sunuyoruz. Bu satırları doldurdukları sürece vatandaşlarımız ihtiyaç sahipleriyle buluşacak. İzmir Büyükşehir Belediyesi koordinasyonuyla en can yakıcı soruna en hızlı şekilde çözüm getirmiş olacağız” ifadelerini kullandı.

ÖNCELİK EVLERİNİ KAYBEDEN VATANDAŞLARIN
Soyer, ilk etapta kampanyadan evleri hasar alan vatandaşların yararlanacağını açıkladı. Soyer, sözlerine şöyle devam etti:

“Bu isim listesi AFAD’la beraber oluşturulacak. Evi yıkılmış ve tespiti yapılmış olanlar olacak. 124 ağır hasarlı ve yıkılan binayla ilgili tespitler var. 102’si oturulamayacak durumda. 8 tanesi yıkılmış. 14’ünün de acil yıkılması gerekiyor. İlk anda 124 binada yaşayan vatandaşlarımızla ilgili çözüm üretiyoruz. Başka bir vatandaşın böyle bir bağışla buluşmasına imkanı yok. Burada yer alan isimler evi oturulamayacak durumda olanlar ve ağır hasarlı binalardakilerle ilgili olacak. Bu tespit çalışmaları devam ettikçe benzer durumdakileri eklemeye devam edeceğiz. Bu da tabii o vatandaşlarımızın talebi doğrultusunda oluşacak”

İLK ETAPTA ALTLARINDA TİCARETHANE OLAN EVLER
Soyer ayrıca şunları söyledi: 1999’dan önce yapılmış binalarda sorun olduğunu düşünüyoruz. 1999’dan sonra çıkan deprem yönetmeliği yasa koyucunun hassasiyet göstermesiyle şekillenmiş bir yönetmelik. Çok daha titiz... 1999 öncesinde toplumda böyle bir hassasiyet de olmadığı için daha esnek. Nitekim ağır hasar gören 17 binanın tamamı 1992-1997 tarihleri arasında yapılmış. Bu bilgiden yola çıkarak 1999 öncesinde ruhsat almış binaların İzmir’de tek tek kontrolünü yapacağız. Her binayla ilgili deprem karnesi verme çalışmasını başlatıyoruz. Sadece bunlarla da sınırlı kalmayacak, tüm İzmir’e yayacağız. Bu şehirde yaşayan herkesin güvenli bir şehirde yaşadığına inanmasını istiyoruz. Bu şehirde yaşayan herkesin şehre güven duygusunu oluşturmak zorundayız. Bu da tek tek binaların güvenli olduğunu göstereceğiz. Envanteri mutlaka yapacağız. Deprem güvenlik karnesi çıkartacağız. Bu uzun bir yolculuk olacak belki ama önce 1999 öncesi ruhsatlandırılmışlarla ve özellikle zemin katı ticarethaneye döndürülmüş olanlarla başlayacağız. Bunlar sır değil. Şu veya bu binayla sınırlı değil. Benzer durumlar bunu günışığına çıkarmak istiyoruz. Tek tek Ahmet’i Mehmet’i suçlayarak bunu yapmak peşinde değiliz.

KAMPANYAYA NASIL DESTEK OLABİLİRİM
Kampanyaya destek olmak isteyenler  http://birkirabiryuva.org sitesinden hangi yardımda bulunacaksa tercihte bulunuyor.